سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 راه برای کاهش هزینه تعمیرات خودرو

کاهش هزینه تعمیرات خودرو

1. گر گارانتی خودروی شما هنوز اعتبار دارد برای انجام تعمیرات رایگان به نمایندگی مراجعه کنید    .

تمام خودروهای جدید، چند سال و چند ده هزار کیلومتر گارانتی دارند که تقریبا تمام موارد به جز قطعات مصرفی مانند لنت‌های ترمز را پوشش می‌دهد. بعضی از خودروهای جدید گارانتی طولانی‌تری برای سیستم انتقال قدرت نیز دارند. بنابراین مواردی که تحت پوشش گارانتی قرار می‌گیرند را بررسی کنید تا بدانید که آیا مجاز به استفاده از تعمیرات رایگان در نمایندگی هستید یا نه.

دقت داشته باشید که برای حفظ اعتبار گارانتی، باید تمام سرویس‌های دوره‌ای در تعمیرگاه مجاز انجام شود.

 

2.   هنگامی‌که گارانتی خودروی شما به اتمام رسید به یک تعمیرگاه مستقل مراجعه کنید    .

بسیاری از نمایندگی‌ها سرویس‌های فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند که البته این سرویس‌ها هزینه بالایی نیز دارند.  هزینه تعویض قطعات با نمونه اصلی در نمایندگی‌های مجاز معمولا نسبت به تعویض قطعات مشابه در بازار لوازم یدکی بالاتر است.

معمولا اکثر تعمیرگاه‌های مستقل می‌توانند تعمیرات یکسان را با اجرت کمتر و هزینه پایین‌تر قطعات انجام ‌دهند اما مطمئن شوید که تعمیرگاه مذکور تعمیرکارهای ماهری دارد که از دستگاه تشخیص عیب با نرم‌افزار به‌روزشده و جدیدترین ابزار سرویس استفاده می‌کنند.

طبیعی است که نمایندگی‌های مجاز، همیشه مطمئن‌ترین خدمات را به مشتریان عرضه می‌کنند و مراجعه به تعمیرکاران غیرمجاز ممکن است هزینه‌های سنگین‌تری را به مالکان خودرو تحمیل کند.

 

3.   اگر می‌توانید تعمیر خودرو را خودتان انجام دهید .

بسیاری از رسیدگی‌ها و تعمیرات خودرو هنوز هم در حدی ساده هستند که خودتان می‌توانید آنها را انجام دهید. این موارد شامل تعویض شمع‌ها، فیلترها، تسمه‌ها، شیلنگ‌ها، لنت‌های ترمز، سنسورها و بسیاری قطعات دیگر می‌شود. برای تعویض برخی از این قطعات ممکن است به ابزار خاصی نیاز داشته باشید. در هر مورد همیشه قبل از اینکه قطعه‌ای را تعویض کنید باید مشکل را دقیقا تشخیص دهید. اگر واقعا ندانید که مشکل از کجاست و مدام به امید رفع آن قطعات مختلف را تعویض کنید، حدس‌ و گمان در مورد علت یک مشکل ممکن است برای شما خیلی گران تمام شود.


4. اگر «دست به آچار» نیستید، تعمیر خودرو را خودتان انجام ندهید.

تلاش برای رفع مشکلی که فراتر از قابلیت‌های شماست، ممکن است گاهی اوقات هزینه بیشتری برای شما ایجاد کند. برای پیش‌گیری از چنین هزینه‌هایی، کافیست خودروی خود را به یک نمایندگی یا تعمیرگاه ببرید و به آنها مبلغی پرداخت کنید تا عیب را شناسایی و رفع کنند.

بله همه دوست دارند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند اما اگر از کاری که می‌کنید مطمئن نیستید، ابزار مناسب ندارید یا نحوه انجام کار را بلد نیستید ممکن است چیزهای زیادی را خراب کنید که تعمیر آنها پرهزینه باشد. اگر هزینه تعمیر خودروی خود را به شخص دیگری بپردازید اغلب کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

 

5.  قبل از اینکه خودروی شما برایتان هزینه زیادی درست کند از شر آن خلاص شوید!

این مهمترین نکته است. با اینکه ممکن است خودروی قدیمی خود را خیلی دوست داشته باشید، خصوصا اگر کسی آن را برای شما خریده باشد، باید بدانید که بدون تعمیرات فراوان و پرهزینه تا ابد عمر نخواهد کرد. بعد از گذشت سال‌ها و کیلومترهای فراوان، قطعات خودرو به‌تدریج فرسوده و خراب می‌شوند و از کار می‌افتند. ترفند صرفه‌جویی در هزینه تعمیرات این است که خودروی قدیمی خود را بفروشید یا با خودروی دیگری معاوضه کنید؛ قبل از اینکه به جایی برسد که سرپا نگه‌داشتن آن جیب شما را خالی کند.

تعمیرات اساسی مانند تعمیر موتور و گیربکس هزینه سنگینی در پی دارد. برای مثال، یک خودرو با عمر 10 سال که قیمتی در حدود 40 میلیون تومان دارد، در صورت نیاز به تعمیرات گسترده در موتور و گیربکس به راحتی می‌تواند بیش از 10 میلیون تومان خرج داشته باشد. تعویض منظم روغن، دیگر مایعات و فیلترها می‌تواند عمر موتور و گیربکس خودروی شما را افزایش دهد؛ اما حتی خودروهایی که رسیدگی بسیار مناسبی داشته‌اند سرانجام به مرحله‌ای می‌رسند که قطعات آنها به‌تدریج خراب می‌شود.

قطعاتی که به احتمال زیاد نیاز به تعویض پیدا می‌کنند باطری، دینام، پمپ آب، پمپ سوخت، کالیپرها و دیسک‌های ترمز، واحدهای پردازش الکترونیکی که در خودروهای جدید تعداد زیادی از آنها وجود دارد، سنسورهای مختلف مانند سنسور اکسیژن، سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور سنجش جرم هوای ورودی، کاتالیزورها، لوله‌ها و منبع‌های صداخفه‌کن اگزوز هستند. تعویض هیچ یک از این قطعات به تنهایی هزینه زیادی به مالک خودرو تحمیل نمی‌کند؛ ولی برخی از قطعات و واحدهای الکترونیکی ممکن است به راحتی چند میلیون تومان یا بیشتر به ازای هر قطعه هزینه ایجاد کنند. هنگامی‌که چندین تعمیر مختلف روی هم انباشته می‌شوند و تعمیرات تکرار می‌شود، هزینه نگهداری خودروی قدیمی شما به تدریج غیرقابل‌توجیه می‌شود.

بنابراین چه زمانی باید از شر خودروی خود خلاص شوید؟ توصیه می‌شود قبل از اینکه کارکرد خودروی شما به 130 یا 160 هزار کیلومتر برسد آن را بفروشید یا با خودروی دیگری معاوضه کنید. اگر بیشتر رانندگی شما در ترافیک سنگین بوده است باید زودتر از کارکردهای فوق و اگر قسمت عمده رانندگی شما در بزرگراه بوده است باید دیرتر از کارکردهای فوق برای فروش آن اقدام کنید. اگر عمر خودروی شما به 8 سال رسید نیز باید آن را بفروشید. ممکن است هنوز خودروی شما پس از 8 سال به درستی کار کند و کوچک‌ترین خرجی برای شما نداشته باشد اما تا ابد عمر نخواهد کرد. هر چقدر بیشتر صبر کنید احتمال اینکه دیر یا زود یک تعمیر پرهزینه را تجربه کنید بیشتر است.


استارت: 

هنگامی که کلید استارت را در خودرو فشار می‌دهید موتور استارتر که یک الکتروموتور است فعال شده و پیشرانه‌ی خودرو را می‌چرخاند تا روشن شود. اگر استارت زدید و استارتر کار نکرد به احتمال زیاد موتور ان سوخته است و باید آن را تعویض کنید. تجربه نشان داده است که استارتر بدون اطلاع قبلی و بصورت ناگهانی از کار می‌افتد. استارتر خیلی گران قیمت نیست و تعویض آن در اکثر خودروها به سادگی امکان پذیر است.

 

حسگر زاویه‌ی فرمان:

حسگر زاویه‌ی فرمان یکی از اصلی ترین ارکان سیستم کنترل کشش (TCS)  است. سیستم کنترل کشش از طریق دریافت زاویه‌ی فرمان توسط این سنسور می تواند جهت حرکت خودرو را تشخیص دهد. وقتی که فرمان به یک سوتی چرخیده باشد ولی خودرو در جهت مخالف در حال حرکت باشد، سیستم کنترل کشش این وضعیت را تشخیص داده با فعال کردن ترمزها و کم کردن دور موتور خودرو را به مسیر اصلی برمی گرداند. اگر این حسگر خراب شود چراغ هشدار سیستم کنترل کشش در پشت آمپر خودرو روشن می‌شود و ممکن است در برخی مدل‌ها چراغ ABS نیز روشن شود.

 

جعبه فرمان:

جعبه فرمان وظیفه‌ی انتقال فرمان راننده به چرخ‌ها را برای تغییر جهت بر عهده دارد. این قطعه جزو قطعات مهم خودرو است و وجود هرگونه ایراد در آن را نباید نادیده گرفت. گذشت زمان می‌تواند مشکلاتی چون از بین رفتن دنده های داخلی جعبه فرمان، خرابی اتصالات آن و نشتی روغن از اورینگ‌های آن را باعث شود.

حسگر دمای آب:

این حسگر دمای موتور را به ECU و راننده نشان می‌دهد. خرابی این سنسور باعث می‌شود که خودرو در حالی که گرم شده اما همانند حالت سرد سوخت پاشی داشته باشد و یا حتی می تواند باعث شود که ECU موتور سرد را اشتباها گرم شناسایی کند. این سنسور نیز با گذشت زمان ممکن است خراب شود. خوشبختانه تعویض آن هزینه‌ی زیادی در پی ندارد.


واترپمپ:

واترپمپ مایع خنک کننده‌ی پیشرانه را به جریان می‌اندازد. امروزه واترپمپ‌ها در انواع برقی و مکانیکی موجود هستند. بدترین حالت در واتترپمپ های برقی، از کار افتادن آنها است که در اینصورت باید واتر پمپ را تعویض کنید. واترپمپ‌های مکانیکی اما با مشکلات مختلفی از نشتی آب رادیاتور گرفته تا خرابی بلبرینگ‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. در هنگام تعویض واترپمپ بهتر است مایع خنک کننده را نیز کاملا تعویض کنید.

حسگر سرعت چرخ

حسگر سرعت چرخ، اطلاعات مورد نیاز دو سیستم ABS و کنترل کشش را فراهم می کند. این حسگر درست در پشت چرخ قرار دارد، نکته ی منفی حسگر سرعت چرخ این است که در معرض عوامل محیطی زیادی قرار دارد و همین عامل می تواند باعث خرابی آن شود اما در مقابل مزیت حسگر سرعت چرخ این است که تعویض ان به سادگی انجام می‌شود. در صورت خرابی حسگر سرعت چرخ، چراغ هشدار مربوطه در نشان دنده ها روشن می‌شود و با دستگاه دیاگ نیز می‌تواند آن را عیب یابی کرد.

انژکتور:

در قدیم برای عمل سوخت رسانی از سیستمی بنام کاربراتور استفاده می‌شود اما خودروهای مجهز به این سیستم ایراداتی مانند مصرف سوخت بالا و قدرت پایین داشتند. با پیشرفت علم الکترونیک و باز شدن پای ECU به خودروها سیستم سوخت رسانی نیز از کاربراتور به انژکتور تغییر یافت. البته خودرهای دیزلی همگی انژکتوری بوده و هستند. انژکتور در حقیقت یک نوع شیر با کنترل الکتریکی است که وظیفه ی پاشش سوخت به داخل سیلندر را دارد. البته این قطعه با استفاده از فشار بالای پاشش، سوخت را نه بصورت مایع که به شکل پودر به داخل سیلندر پاشش می‌کند. به این عمل اصطلاحا اتمیزه کردن سوخت گفته می‌شود. تعداد انژکتور ها در اکثر خودروها به تعداد سیلندر ها بوده و محل نصب آنها روی مانیفولد هوا قرار دارد.

برخی خودروها مانند تویوتا GT86 دارای دو انژکتور برای هر سیلندر هستند و انژکتور خودروهایی که مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت هستند در سرسیلندر آنها قرار دارد. برای تست انژکتور می‌توان آنها را جدا کرده و یک مقوا یا کاغذ را مقابل آنها بگیرید سپس با باز کردن سوئیچ می توان مشاهده کرد که کدام انژکتور سوخت را پاشش می کند یا نه. البته همیشه به این روش نیازی نیست و در بیشتر مواقع اگر در هر کدام از انژکتورها مشکلی وجود داشته باشد خطای مربوطه در ECU خودروثبت شده و با دستگاه دیاگ می‌توان فهمید که کدام انژکتور خراب است. قیمت انژکتور نیز کاملا به مدل و برند خودرو بستگی دارد و اگر خودروی شما دارای سیستم پاشش مستقیم سوخت باشد قیمت انژکتورهای آن بسیار بالا خواهد بود.

پیستون

پیستون را باید از مهمترین اجزای موتوهای احتراق داخلی دانست. این قطعه وظیفه‌ی انتقال انرژی حاصل از احتراق را به میل لنگ با استفاده از یک رابط به نام شاتون دارد. پیستون قطعه ای استوانه شکل است که در خودروهای سواری معمولا از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. در اکثر خودروها سطح پیستون صاف است اما برخی اوقات سازنده تغییراتی روی سطح آن می‌دهد. برخی تیونرها برای اینکه قدرت پیشرانه را افزایش دهند، پیستون‌های استاندارد را با نمونه‌های سبک تر جایگزین می‌کنند. پیستون‌ها قطعاتی هستند که به ندرت خراب می‌شوند و دوام بالایی دارند اما استفاده ی نادرست از خودرو و فشار بیش از اندازه به پیشرانه می‌تواند سبب آسیب دیدن پیستون‌ها شود. پستون‌ها را باید بصورت دست تعویض کرد یعنی نمی توان تنها یکی یا چندتای انها را تعویض کرد بلکه لازم است تا تمامی آنها با هم تعویض شوند. قیمت پیستون معمولا ارزان نیست و تعویض آن نیز نیازمند باز شدن کامل پیشرانه و تخصص بالا است که خود هزینه ها را افزایش خواهد داد.