سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعمیر ماشین

جلوبندی در بسیاری از خودروهای دیفرانسیل جلو مورد انتقاد و باعث ایجاد مشکل است زیرا این قسمت از قطعات زیادی تشکیل شده است. در خودرو‌های دیفرانسیل جلو، به دلیل آنکه مجموعه موتور و گیربکس و چرخ‌های محرک، همگی بر روی یک محور قرار دارند، این محور همواره تحت فشار بیشتری نسبت به خودرو‌های دیفرانسیل عقب است. به همین دلیل معمولاً در این خودرو‌ها استهلاک جلوبندی خودرو بیش از انواع دیفرانسیل عقب است   .

ابتدا قطعات مهم این مجموعه را یک به یک نام می‌بریم و وظایف آنها را بازگو می‌کنیم تا وقتی عیوب این مجموعه ذکر می‌شود شما پیش زمینه ذهنی از قبل داشته باشید.
بزرگترین عضو این مجموعه که می‌توان آن را مهم‌ترین عضو این سیستم نیز نامید پلوس‌های خودرو هستند. پلوس وظیفه دارد تا نیرو را از گیربکس به چرخ‌های جلو منتقل کند. به همین دلیل تحت تنش زیادی قرار می‌گیرد. پلوس‌های برخی از خودروهای دیفرانسیل جلو مثل پراید در دو سایز متفاوت به کار می‌روند. یعنی پلوس سمت راست و چپ از نظر طول با یکدیگر متفاوت هستند. خود پلوس نیز از سه قسمت تشکیل می‌شود: سر پلوس- شفت اصلی و سه شاخ آن.

بخش بعدی طبق و بوش‌ها است. طبق بازویی نسبتاً قوی بوده که به چرخ امکان نوسان می‌دهد و از یک سر به سگ دست و از طرف دیگر به شاسی متصل می‌شود. بوش آن نیز در محل اتصال نصب شده که به طبق امکان حرکت می‌دهد.
اگر از طبق بگذریم به میله موج‌گیر و بوش‌های آن می‌رسیم. این میله با شکل خاصی که دارد از واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها جلوگیری می‌کند. این میله نوعی فنر پیچشی بوده که در سر پیچ‌ها نیرو را تقسیم کرده و با مقاومتی که از خود نشان می‌دهد از واژگونی خودرو جلوگیری می‌کند.

آموزش تنظیم جلوبندی در خانه قبل از هر چیز باید یه مقدار اطلاعات در موردِ قطعات جلوبندی رو یاد بگیریم تا قبل از تعمیر و تنظیم همه چیز رو خوب درک کنیم و موقع تنظیم کار اشتباه انجام ندیم چون جلوبندی از قسمتهای حساس ماشین هست که بی دقتی در تعمیر و تنظیمش ممکنه باعث خدای نکرده ضرر مالی و جانی بشود.
چرخهای جلوی ماشین طوری ساخته شده که بتونه به چپ و راست حرکت کنه . اما اگر دو چرخ جلو کاملا با هم موازی نباشه باعث سائیدگی لاستیکها و به یک طرف کشیده شدن ماشین هنگام رانندگی و بالا رفتن مصرف بنزین خواهد شد.

در عکسهای بالایی میبینید که چرخها با هم موازی نیست و باعث لاستیک سابی و بالا رفتن مصرف سوخت میشه  و البته جلوبندی سالم باید دوچرخ جلو کاملا با هم موازی باشد.

لاستیک سابی از مشکلات موازی نبودن چرخها هست و همچنین به چپ و راست کشیده شدن ماشین ( هنگام رانندگی روی جاده یا خیابون صاف و بی دست انداز و بدون وزیدن باد بغل )

اگر شاسی ماشین سالم باشه و ماشین هم تصادف نکرده باشه و از بغل به کمکها و لاستیک ضربه وارد نشده باشه , چرخها نیاز به تنظیم عمودی نداره .

اگر بر اثر تصادف چرخ از حالت عمودی خارج شده باشه باید با کمک دستگاههای مخصوص , زاویه ی انحراف مشخص بشه و با کمک جکِ هیدرولیکی کمک صاف بشه یا شاسی درست بشه تا انحراف تایر از بین بره .

مراحل تنطیم دو چرخ جلو و مطمئن شدن از موازی بودنشون با هم :

اگر ماشینتون در موقع رانندگی روی زمین صاف و هموار و بدون دست انداز با ول کردن فرمان مستقیم میره و به چپ و راست کشیده نمیشه و لاستیکها هم سابیدگی لبه ای و غیر طبیعی نداره پس جلو بندیِ ماشین سالم هست .

اما باز هم برای اطمینان بهتره هر سه چهار ماه یک بار یا حتی دو ماه یک بار از موازی بودن تایرها مطمئن بشید .

ابزاری که لازم دارید :

1 – یک آچار که به میله ی تنطم جلوبندی و مهره ی اون بخوره . میتونین از آچار فرانسه استفاده کنین یا یک آچار دو سر برای این کار تهیه کنید .


2 – اگر بتونین با متر دقیقا فاصله ی دو سر جلوئی و عقبی تایر رو اندازه بگیرین , این ساده ترین راه هست


با استفاده از دو تکه تخته یا فلز کاملا صاف هم میشه از موازی بودنشون مطمئن شد البته فقط یک متر کافیه و نیازی به دو متر نیست.

3- یک تکه لوله با قطر 2.5 سانت ( لوله ی اب یا گاز ) . طول این لوله باید 20 سانت کمتر از فاصله داخلی دو چرخ جلو از هم باشه و البته لازم به دکر است که این تکه لوله با قطر کمتر باید باشد که بتونه براحتی توی اون لوله ی 2.5 سانتی حرکت کند.

طول لوله بزرگ باید بیست سانت کمتر از فاصله ی داخلی دو چرخ جلو از هم باشه و البته طول لوله کوچیک در حدود 40 سانت باشد.

باید یک سر لوله بزرگ رو سوراخ کنید و یک پیچ با قطر نیم سانت ببندین بهش به طوری که وقتی که پیچ رو مکحم میکنید سر پیچ بره داخل لوله بزرگ و از حرکت کردن لوله کوچیک جلوگیری کنه .

اگر براتون امکان نداره که اون پیچ رو نصب کنین , میتونین با استفاده از یک نکه ی کوچیکِ چوبی و وارد کردنش داخلی لوله بزرگ , از حرکت کردنِ لوله کوچیک جلوگیری کنید .

هر دو لاستیک باید مثل هم باشه یعنی ارتفاعشون و عرضشون باید دقیقا یکی باشه و فشار هواشون هم باید یکی باشه .

اگر لاستیکها یا یکیشون سائیدگی بغل داره بهتر هست که عوض بشه اول .

خب حالا شروع میکنیم .

ماشین باید روی یک سطح کاملا افقی باشه .

فرمان ماشین باید کاملا صاف باشه .

اگر موقع رانندگی, ماشین مستقیم میره اما فرمان کمی کج هست پس باید انحراف فرمان هم از جلوبندی درست بشه .

هرگز فرمان رو باز نکنید . فرمان از کارخونه تنطیم شده و باز کردنش هم کلی زحمت داره هم اشتباه هست .

جلوبندهایی که وقتی بهشون میگین فرمان کمی کج هست میرن فرمان رو باز میکنند کار رو خوب درک نکرده اند وگرنه صد سال دست به فرمان نمیزنند بلکه با تغییر تنطیم جلوبندی این مشکل رو برطرف میکنند .

پشت و جلوی چرخ های عقب اجر بذارید تا ماشین تکون نخوره و ترمز دستی رو هم تا آخر بکشید چون ایمنی از همه چیز مهم تر هست .

نکته ی مهم:

در این کار باید صبر و حوصله داشته باشین و هر بار فقط نیم دور یا کمتر میله رو سفت یا شل کنین و باید دقیقا درک کنین که وقتی میله رو شل میکنین چرخ به سمتِ توی ماشین کج میشه و وقتی میله رو سفت میکنین یعنی میله کوتاه تر میشه و دهنه ی چرخها باز میشه .

بعد از اینکه کاملا مطمئن شدین که فرمان انحراف نداره و دو چرخ هم کاملا با هم موازی شده اونوقت مهره ی میله ای تنطیم رو محکم کنین تا میاه تنطیم از جاش حرکت نکنه به مرور زمان .

نکته بسیار بسیار مهم: هرگز قبل از خوب یاد گرفتن و درک کردنِ همه مراحل دست به انجام این کار نزنید.

میزان باد لاستیک استاندارد انواع خودروها :

تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در جهت کارکرد بهینه اتومبیل و عمر لاستیک می باشد. در این میان میزان دقیق تنظیم باد لاستیک برای بسیاری از رانندگان اتومبیل همواره مورد سوال می باشد. بسیاری از رانندگان , به اشتباه, بر این باورند که جهت تنظیم باد چهار چرخ لاستیک باید حداکثر فشار باد توصیه شده روی جداره لاستیک را  معیار دقیق تنظیم باد قرار داد.

حال اگر باد لاستیک خود را بر مبنای این عدد حک شده روی جداره لاستیک تنظیم کنید دو اتفاق زیر برای لاستیک شما رخ خواهد داد:

1. تغییر در قابلیت فرمانپذیری لاستیک که براساس آن لاستیک شما به یک سمت در زمان رانندگی و در زمان ترمز گرفتن تمایل خواهد نمود.

2. کاهش عمر لاستیک: در زمان تنظیم باد طبق حداکثر فشار توصیه شده روی جداره لاستیک مرکز لاستیک میل به خوردگی و سایش بیشتری پیدا می کند و همچنین احتمال ترکیدن لاستیک در این زمان نیز افزایش میابد.

حال مهمترین سوالی که پیش می آید اینست که میزان باد مناسب لاستیک جهت تنظیم باد چه مقدار می باشد؟

ابتدا باید دانست که, میزان باد مناسب لاستیک عمدتا توسط تولید کننده خودرو بصورت یک لیبل درون خودرو و یا روی کاتالوگ خودرو قید می شود. تولید کنندگان اتومبیل در زمان طراحی خودرو و انتخاب نوع لاستیک از استانداردهای متعددی جهت انتخاب لاستیک مناسب برای یک خودرو استفاده می کنند.

چه زمانی باد لاستیک های خود را تنظیم کنیم؟

در زمانهای زیر همواره به رانندگان توصیه می شود که میزان باد لاستیک خودروهای خود را تنظیم کنند:

1.  هر 30 روز یکبار و یا با هر بار بنزین زدن خودرو در یک ماه

2.  تغییر درجه حرارت به میزان 10 درجه سانتیگراد و بیشتر

حداکثر میزان باد لاستیک پراید

بین 30 تا 32 درجه نرمالشه

180 : میزان باد 34 الی 35

فابریک 160 : میزان باد 32

اسپورت بارینگ : میزان باد 29 ال 30

میزان باد لاستیک علاوه بر تآثیر در فرسودگی و ساییدگی لاستیک، در بسیاری از عملکردهای خودرو مانند حرکت در مسیر مستقیم، نیروی ترمزی، چسبندگی جاده، عملکرد سیستم تعلیق، مصرف سوخت، شتاب و... تآثیرگذار است.
فشار کم باد لاستیک باعث داغ شدن بیش از حد لاستیک و صدمه داخلی به آن می شود. در سرعت بالا این پدیده می تواند باعث کنده شدن قسمت هایی از آج لاستیک و یا حتی ترکیدن لاستیک شود. برای نمونه کم باد بودن لاستیک به اندازه 6 psi (حدود 20 درصد فشار استاندارد) سایش لاستیک را نامنظم  کرده و عمر آج را 25 درصد کاهش میدهد مصرف سوخت نیز 5 درصد افزایش می‌یابد. همچنین به مقدار قابل توجهی دقت فرمان دهی کم شده و پایداری خودرو در پیچ ها کاهش می‌یابد. در صورتی که فشار باد 6 psi بیشتر از حد استاندارد باشد باز هم موجب سایش نامنظم لاستیک شده و هنگام عبور از دست اندازها ممکن است به لاستیک آسیب وارد شود. علاوه بر آن از آنجا که تنش های جاده مستقیماً به سیستم تعلیق منتقل می‌شود، سیستم تعلیق نیز ممکن است آسیب ببیند. البته بالا بودن تا حدی باعث افزایش دقت فرمان دهی و پایداری در پیچ ها می شود. به همین دلیل در مسابقات اتومبیل رانی لاستیک را بیشتر از حد معمول باد می کنند.